تکالیف مالیاتی بعد از ثبت شرکت و نحوه اخذ مالیات از شرکتها و مشاغل به شرح ذیل می باشد.
اولین قدم مهم بعد از تاسیس هر نوع شرکتی , اقدام برای گرفتن پلمپ دفاتر قانونی است که حداکثر تا یک ماه بعد از تاسیس شرکت این مهم باید انجام پذیرد.
اشخاص حقیقی هم که بعنوان بازرگان فعالیت تجاری دارند باید نسبت به اخذ پلمپ دفاتر قانونی اقدام نمایند.

تکالیف مالیاتی بعد از ثبت شرکت

تکالیف مالیاتی شرکتها

قبل از هر گونه فعالیت بازرگانی و تجاری باید پلمپ دفاتر قانونی اخذ شود در غیر این صورت موجب جریمه و علی راس شدن خواهد شد و همینطور تمامی فرصت های معافیت و بخشودگی مالیاتی هم ازبین خواهد رفت .
در قدم بعدی ,مودی می بایست در نظام مالیاتی ثبت نام کرده و بعد از اخذ نام کاربری و گذر واژه , اقدامات لازم جهت اخذ کد اقتصادی و کدرهگیری را به عمل آورد .
در اجرای ماده 169 قانون مالیات های مستقیم هر مودی هر 3 ماه یک بار موظف به اعلام کلیه خرید و فروش و صدور صورتحساب برای در آمد حاصله می باشد.
از دیگر تکالیف قانونی هرمودی, اعلام و ارسال ماهانه لیست اشخاص حقوق بگیر شرکت مربوطه به سازمان تامین اجتماعی است .

نیاز به مشاوره در امور مالیاتی بعد از ثبت شرکت دارید ؟ همین الان با شماره زیر تماس بگیرید

02187790

موارد فوق تکالیف اولیه مدیران بوده و در ادامه تکالیف ثانویه اعلام می گردد:
شایان ذکر است به شرکتی که دارای فعالیت نباشد و در اصطلاح کارکردی نداشته باشد، مالیات تعلق نمیگرد. شامل زمان هم نمیشود .
یعنی اگر شرکتی تا 3یا 4 سال بعد از ثبت بدون فعالیت باشد و هر سال برای آن اظهار نامه عدم فعالیت اخذ شده باشد,مالیات بر آن تعلق نخواهد گرفت .
کلیه ی شرکتها موظف بر ارائه اظهار نامه عملکرد حداکث تا 4ماه بعد از پایان سال مالی خود به اداره مالیات هستند .

مطلب مرتبط :   شرایط و مدارک لازم برای ثبت موسسه خیریه

طبق ماده 97 قانون مالیات های مستقیم , اگر مودی از ارائه اظهارنامه مالیاتی در مهلت قانونی خودداری کند.
سازمان امور مالیاتی نسبت به تهیه اظهار نامه مالیاتی بر آوردی بر اساس فعالیت و اطلاعات اقتصادی کسب شد از دیگر مودیان در طرح جامع مالیاتی , اقدام به جریمه سنگین و غیر قابل بخشش خواهد کرد.

نحوه محاسبه مالیات بعد از ارائه اظهار نامه مالیاتی

بعد از ارائه اظهار نامه مالیاتی, نحوه محاسبه مالیات چگونه خواهد بود؟
در صورت عدم کتمان در آمد در اظهارنامه مالیاتی و عدم وجود هرگونه اطلاعیه بر خلاف اظهار نامه مالیاتی اعلام شده به اداره مالیات و عدم تخلف در صورتحساب ها و سایر اسناد مدارک شرکت کل در آمد از هزینه ابزاری کسر خواهد شد و بر این ما به تفاوت که سود خالص گفته می شود, 25 درصد مالیات تعلق خواهد گرفت.

اطلاعیه چیست؟

اطلاعیه هرگزارشی از جانب شرکت ها و اشخاص حقیقی طرف قرار داد ما می باشد که اقدام به درج آن در سامانه و سیستم مالیاتی نموده اند، درصورتیکه مودی عمدا یا سهوا از درج آن خودداری نماید موجب مغایرت و به عبارتی کتمان درآمدی خواهد شد و می تواند حتی موجب رد اظهارنامه ابرازی هم بشود.

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

به بیانی ساده 9 درصد از مبلغ کل هر فاکتور یا قرار داد می باشد که می بایست به صورت فصلی اعلام و پرداخت شود .
با توجه به نصب سیستم ها ی جدید و جامع مالیاتی و رصدهای مختلف مالیاتی از سوی اداره مالیات, عدم شفافیت مالیاتی و کتمان درآمدی و اقداماتی نظیر دو دفتر داشتن باعث جرائم سنگین مالیاتی خواهد شد .

طبق ماده 156 قانون مالیات های مستقیم ، مطالبه مالیات و یا متمم برگ تشخیص قطعی تا 5 سال قبل قابل رسیدگی است و این جرائم تا حدی زیاد و سنگین خواهد بود که تمام در آمدهای حاصل شده را تحت تاثیر قرار می دهد و شامل تمام در آمد شرکت خواهد شد .
دستگاه های کارت خوان هم تحت نظارت مستقیم اداره مالیات می باشند و اگر مالکین آنها چه به صورت حقیقی و یا شخصیت حقوقی از ارائه اظهارنامه مالیاتی سرباز زنند از طریق تراکنش های بانکی انجام شده قابلیت رد گیری دارند و مشمول مالیات سنگین خواهند شد .

مطلب مرتبط :   انواع شرکت های تجاری در ایران

علی الراس به چه معناست؟

اگر دفاتر پلمپ مورد قبول نباشد یا در اصطلاح کتمان درآمدی داشته باشید چه بصورت حقیقی و بررسی حساب بانکی شما و چه بصورت حقوقی و شرکتی باعث اخذ مالیات علی الراس خواهد شد البته شایان ذکر است کلمه علی الراس از سال 98 از سیستم و اصطلاحات مالیاتی حذف شده و سازمان امور مالیاتی با مراجعه به سوابق نسبت سودآوری تعیین می کند و از آن مالیات اخذ می کند یا اینکه مدارک کتمان شده را عینا سود تلقی کرده و نسبت به آن مالیات اخذ خواهد شد.

نوع دیگری از محاسبه مالیات برای درآمدهای غیر شفاف و کتمان شده این است که سازمان امور مالیاتی، برای هر شغل ضریب درآمدی در نظر گرفته ( در این صورت به هزینه های انجام شده توجهی نمی شود و درآمد حاصله در اصطلاح مستقیم وارد نرخ ضریب می شود و بعد از آن در ضربدر درصد مالیات که 25% می شود)

مطلب مرتبط :
راهنمای ثبت شرکت در تهران و سراسر ایران

برای مثال ضریب شغل حسابدار در سیستم مالیات 45 % تعریف شده، اگر برای این حسابدار، مبلغ 1 میلیارد تومان از طریق اسناد مثبته یا از طریق حساب بانکی، درآمد محاسبه شود، در ابتدا یک میلیارد تومان در ضریب شغل که 45% است ضرب شده و نهایتا عدد به دست آمده ( یعنی عدد 450 میلیون تومان ) ضربدر 25 % شده و عدد 112 میلیون تومان اصل مالیاتی است که محاسبه میشود با این توضیح که به این مبلغ ، جرائم کتمان و عدم تسلیم صورتحساب و اظهارنامه ارزش افزوده نیز قطعا اضافه خواهد شد.

نکته قابل توجه که هر شخص حقیقی و حقوقی باید در نظر داشته باشد اینست که، تراکنش های مشکوک و هر نوع فرار مالیاتی تا 5 سال بعد هم قابل رسیدگی می باشد و در صورت مدارک و اسناد مثبته هیچگونه بخشش مالیاتی وجود ندارد و جرائم مالیاتی، سنگین اخذ می شود.

مطلب مرتبط :   ثبت شرکت در اروپا و اقامت از طریق آن

بنابراین ارائه اظهارنامه کامل و شفاف هم برای حساب بانکی و هم برای تمامی عملکرد و درآمد ضروری می باشد.
مطابق تبصره 4 ماده 186 مالیاتهای مستقیم شرکتهایی که طی 5 سال هیچ فعالیتی نداشته باشند و به تکالیف مالیاتی خود هم عمل نکرده باشند عملا مسدود و هرگونه تغییرات و عملیات ثبتی آنها منوط به دریافت تادیه یا مفاصا حساب مالیاتی خواهد بود.

در کنار تکالیف و و ظایف مالیاتی شرکتها بعد از ثبت شدن و در صورت داشتن نیروی کار می بایست نسبت به ثبت نام در نظام بیمه و اخذ کد کارگاهی اقدام نمایند .
برای این امر می بایست مدارک ثبتی به همراه اجاره نامه یا سند محل شرکت و مدارک شناسایی مدیرعامل تحویل شعبه بیمه تامین اجتماعی مرتبط با محل شرکت گردد و اقدام به ثبت نام در سامانه تامین اجتماعی و دریافت رمز عبور و نام کاربری نمود .

بیمه پرسنل شرکت

معرفی پرسنل و تعریف جایگاه شغلی و مدارک تحصیلی و میزان حقوق و مزایای تعریف شده مرحله بعدی این امر می باشد که بعد از آن می باسیت بصورت ماهانه نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام نمود .
محاسبه میزان بیمه نیز بصورت 23 درصد سهم کارفرما ( 20 درصد حق بیمه و 3 درصد بابت بیمه بیکاری) و 7 درصد حق کارمند بر اساس میزان حقوق تعریف شده می باشد که این تعریف حقوق هم حداکثر تا 7 برابر پایه حقوق تعیین شده توسط سازمان تامین اجتماعی می باشد .

ثبت ونک

حقوق پرداختی بیمه گذار شامل حقوق پایه ، بن کارگری و حق مسکن بصورت حقوق مستمر می باشد و مابقی تحت عناوین اضافه کار ، حق جذب ، فوق العاده شغل ، پورسانت و سایر به عنوان حقوق غیر مستمر در لیست بیمه یا فیش حقوقی اعمال می گردد .

برای مشاوره رایگان اطلاعات بیشتر با شماره 02187790 تماس حاصل فرمایید.
همچنین جهت مشاوره آنلاین در واتس اپ کلیک کنید.

ثبت ونک حامی شما در کلیه امور ثبتی اداری شرکتها.

نیازه به مشاوره رایگان دارید؟
همین الان تماس بگیرید

درخواست مشاوره

پیام در واتس اپ
مشاوره در واتس اپ
سلام.
چه کمکی میتونم بهتون کنم؟